lördag 13 september 2014

Födelsedagstårta med smycken och handväska

Idag fick jag äran att överlåta en tårta som nog varit bland det roligaste att göra. Dottern till födelsedagsbarnet berättade att mamma tycker om handväskor och smycken, favoritfärgen är mörklila och favoritblommorna är liljor och pioner. Min vana trogen så började jag genast skissa upp (i huvudet förstås) hur jag ville att tårtan skulle bli. Eftersom tårtan skulle vara en liten en, beräknad åt 10 personer så kunde de inte bli så riktigt mycket dekorationer, men nog skulle jag få dit en del i alla fall som beskrev damen ifråga.... Hoppas hon tycker om resultatet!

Grattis på födelsedagen!

Tårtan är gjord på en äkta chokladbotten och fylld med vitchokladmousse med passionsfrukt och jordgubbsmelba och vaniljkräm med färska jordgubbar. Under täcket av MMF, finns ett lager med smörkräm. Spetsen är gjord av Magic Decor och sprayad med svart glitterspray. Väskan är täckt med sockermassa men inuti finns Rice Krispies massa, vilket gjorde att den inte blev så jättetung. Receptet på hur man gör massan hittade jag här. Dekorationer som görs helt i sockermassa blir tunga och de tar länge för dem att torka, plus att de har en tendens att sjunka ihop lite grann. Därav tyckte jag att det var dags att pröva något nytt. Massan är intressant att göra och jobba med måste jag nog säja. Resten av dekorationerna är gjorda i sockermassa.

 

 

Gratulerar till födelsedagsbarnet ännu en gång. Hoppas tårtan smakade och att ni hade det rikigt trevligt tillsammans.

Njut av det varma och soliga septembervädret och av varandra. Till nästa gång...
Kramis// Nilla

2 kommentarer:

  1. Aivan ihastuttava kakku ja varmasti saaja on onnellinen tälläisestä kakusta:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kiitos kovasti taas kerran kehuista! Kyllä saaja tykkäsi kakustaan ja se lämmittää aina :)

      Radera